Om förskolan

Ulleråkers förskola ligger i direkt närhet till skog och äng. En stor del av vår verksamhet förläggs utomhus och naturen är ett genomgående inslag i vårt arbetssätt.

På våra gårdar möts barnen av olika stationer med varierande innehåll utifrån säsong och aktuella fokusområden. Det kan vara ateljé, läshörna, vatten, konstruktion, naturutforskande, matematik, rollek. I direkt anslutning till förskolegården finns en liten skog, vi kallar den "fantasiskogen". Den erbjuder barnen många spännade motoriska utmaningar.

På förskolan arbetar vi i åldersnära grupper utifrån barnens intressen och behov.

Vi arbetar mycket med att utveckla barnens kommunikativa förmåga Lärmiljöerna är därför utformade som stationer där barnen kan mötas och kommunicera kring materialet. Pedagogerna är aktiva och finns närvarande i lekar och aktiviteter samt sätter ord på barnens upplevelser.

Uppdaterad: